Nautilus Educatief
groepswerk samenwerkend leren kolb groepjes
'Systematische Natuurkunde'
Systematische Natuurkunde - editie 1998
Het theorieboek ('kernboek') van deze leermethode* berust op de eerdere gelijknamige edities van de hand van drs JW Middelink. Het werd herschreven door een team van zes auteurs en omvatte theorie en opgaven. Vanwege de invoering van het studiehuis in 2000 verscheen naast het kernboek een leerlingenhandleiding van de hand van dr JW Drijver en een uitwerkingenboek van H van Baalen.

Veel onderdelen van de leerlingenhandleiding zijn bruikbaar voor groepswerk en worden daarom hieronder besproken. Als voorbeeld is de leerlingenhandleiding bij hoofdstuk 2 binnen te halen via de rode knop boven.

Leerlingenhandleiding
Dit boek bestaat uit een opgavenhulp en een practicum. Het laatste omvat een groot aantal proeven met instructies waarmee leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen. Het eerste bestaat hoofdzakelijk uit aanwijzingen bij alle opgaven uit het kernboek. Verder zijn daarin een 7-stappen-plan te vinden, paragraafvragen die wijzen op moeilijke punten in de theorie, hulp bij het maken van schematische overzichten van de theorie en zelftoetsen. Die laatste hebben een compleet becijferde uitwerking waarin verwezen wordt naar het 7-stappen-plan.

Aanwijzingen
Het schrijven van aanwijzingen ('hints') is een balanceren tussen kleine duwtjes en een vrijwel volledige uitwerking. Het is wijzen op kleine valkuilen (vergeten van km/h om te rekenen naar m/s), helpen met een figuurtje, een tussenopdracht geven, een hulpvraagje stellen, het antwoord geven zonder uitleg in de hoop dat die dan toch zelf bedacht wordt. Met steeds in het achterhoofd om zo weinig mogelijk gras voor de voeten van de leerling weg te maaien.

Rechts staan de aanwijzingen bij H2 paragraaf 10, opgave 95 t/m 100. Klik erop voor een betere weergave. Dan zie je ook de opgaven zelf, uit het kernboek.
leercirkel van Kolb
motivatie
groepsopdrachten
organisatie
'Systematische Natuurkunde'
Nautilus Educatief
Oplossingsheuristiek
In H2 wordt al een begin gemaakt met het systematisch oplossen van opgaven. In H3, het hoofdstuk over krachten, wordt een 7-stappen-plan gepresenteerd, zoals rechts getoond. Klik erop voor een betere weergave. In het oplossingsproces worden drie stadia onderscheiden: beeldvorming, analyse en oplossing. In de uitwerkingen van de zelftoetsen (zie hieronder) wordt het 7-stappenplan gevolgd.

Paragraafvragen
Deze zijn al besproken bij 'groepsopdrachten'.

Intermezzo's
Wanneer er bij het oplossen van opgaven specifieke problemen ontstaan, wordt daar speciale aandacht aan gegeven in korte intermezzo's. Het 7-stappen-plan is zo'n intermezzo, dat soms weer terugkomt.

Zelftoetsen
Gelijkop met de blokkenindeling worden er zelftoetsen gepresenteerd. Daarmee kunnen leerlingen controleren of ze de stof op 'repetitie'-niveau beheersen. Het is de bedoeling dat de leerling de toets zelf nakijkt aan de hand van genormeerde uitwerkingen. Daarin wordt het 7-stappenplan gevolgd.

Als voorbeeld is de
leerlingenhandleiding bij hoofdstuk 2 binnen te halen via de rode knop boven.

* © 1998 Uitgeverij NijghVersluys bv, Baarn